Nyhedsmails er en effektiv markedsførings- og kommunikationskanal ... og et fantastisk salgsværktøj.
Det kan være lige fra 2 til 10 mails i én kampagne.
JCDs specialister har lavet en guide med deres anbefalinger, når du skal sende nyhedsmails.
God arbejdslyst.
Formål
Første skridt er at beslutte, hvad formålet er med din kampagne.
Du kan lave ...
Salgs-kampagner der skal skabe salg eller mersalg. Den her kampagne-type er perfekt til at sælge nye produkter, hvis du afholder et seminar, osv.
Sæsonbetonede kampagner, der præsenterer sæsonbetonede produkter, løsninger, events. Her sender du dine nyhedsmails, når du ved, modtageren er købeklar.
Nyhedskampagner med nyheder der skaber interesse og opmærksomhed.
Videns-kampagner hvor du deler værdifuldt indhold eller viden med din modtager - for eksempel tips og tricks, en guide eller opskrift.
Kampagneplanlægning
Det kræver planlægning og strategisk arbejde at sende nyhedsmails.
1. Vælg kampagne-type
Tag udgangspunkt i dét du vil sælge eller markedsføre, når du skal vælge kampagne-type. Du behøver ikke at bruge alle kampagne-typerne.
2. Dit mål
Hvad er dit mål? Det er vigtigt, du definerer dit mål; salg, tilmeldinger til seminar, møder i kalenderen, leads?
Beslut, hvad målet er med din kampagne. Når du har defineret det, kan du nemt evaluere kampagnen, når den er færdig.
3. Målgruppe
Din målgruppe er fundamentet, når du skal lave en nyhedsmail-kampagne - men de er ikke én homogen gruppe. Segmenter din målgruppe i mindre grupper; kundegruppe, kundetype, interesser, potentielle kunder, har de tidligere interageret med dit website osv.
Når du har segmenteret, kan du beslutte, om du skal sende nyhedsmails til forskellige del-målgrupper med forskelligt indhold.
4. Indhold
Emnefeltet er det første, modtageren møder, når de scroller gennem deres mail-strøm. Din nyhedsmail skal konkurrere med hele mail-strømmen. Derfor skal du lave en god tekst til dit emnefelt, der skaber blikfang – et spørgsmål, et godt tilbud, beskrive den udfordring modtageren har …
Skriv brugbart og relevant indhold med udgangspunkt i din kampagne-type og målgruppe ... selvfølgelig i din virksomheds sprog og tone. En del af dit indhold er flotte billeder, der viser dine produkter fra den bedste side. Et lækkert layout er med til at sælge.
Sørg for at lave knapper der leder modtageren videre fra nyhedsmailen – for eksempel til produkter, løsninger, tilmeldingsformularer m.m. Link også til dine SoMe-kanaler.
5. Flow
Planlæg et flow for hvor mange nyhedsmails du vil sende og hvornår. Undersøg hvornår dine modtagere er aktive og send dine nyhedsmails der. I Google Analytics kan du se, hvornår din målgruppe er mest aktiv og på hvilke dage. Det bør du have i baghovedet, når du planlægger dit flow.
Test, test, test ... du ved først, hvad der virker, når du har testet det.
6. Evaluer
Din kampagne genererer data og statistikker, mens den kører.
Analyser dine statistikker:
Når kampagnen er slut, skal du evaluere: Nåede du dit mål? Analyser dine data så du ved, hvad du kan gøre bedre i næste kampagne.
Kontakt JCDs specialister
Telefon 70 12 00 03
Giv os et kald
Har du it-udfordringer, du ikke kan løse, eller har du brug for en snak om ERP, økonomistyring, servere, sikkerhed, web, Modern Workplace, digitalisering eller noget helt andet?
Ring på 70 12 00 03