SEO Guide

 

Kære Web-kunde

SEO – søgemaskineoptimering er vigtigt for dit websites placering i søgemaskinerne.

Ét af de steder du kan sætte ind, er måden, du skriver tekster til dit website - der er nemlig flere ting, du skal være opmærksom på.

 

JCDs specialister har lavet en guide med deres anbefalinger til dig. Guiden giver forklaring på, hvordan du skriver en god SEO-tekst.

Guiden beskriver også hvordan du kan SEO-optimere eksisterende tekster på dit website.

Rigtig god arbejdslyst.

 

Guide til god SEO-tekst

 

Primære søgeord
• Det primære søgeord skal stå så tidligt som muligt i sidens title.
• Det primære søgeord skal bruges i sidens H1-overskrift.
• Det primære søgeord skal fremgå i tekstens første afsnit (første 50 ord).
• Det primære søgeord udgør 0,75% til 1,5% af sidens indhold (1 til 2 gange pr. 100 ord).
• Det primære søgeord bør være ankertekst på alle indgående interne links fx menuen, interne links i tekster og eventuelle brødkrummer.
• Det primære søgeord bør indgå i sidens meta-beskrivelse.

 

Sekundære søgeord
• De sekundære søgeord skal om muligt bruges i sidens øvrige overskrifter - H2 og H3.
• De sekundære søgeord udgør omkring 1-2% af sidens indhold.
• Sekundære søgeord kan bruges i sidens title, hvis det kan gøres, uden det går ud over budskabet.
• Sekundære søgeord kan placeres i teksten længere nede på siden.

 

Opbygning
• Ingen landingpages bør have færre end 200 ord. Jo mere informativ en landingpage er i forhold til sidens formål, jo større er chancen for gode placeringer på søgeordene.
En søgeordsanalyse bør lægge til grund for din udarbejdelse af nyt indhold eller når du optimerer eksisterende indhold.
• Er der tale om en webshop, kan teksten eventuelt opdeles i to selvstændige bidder, så det første afsnit kan lægges ind over listen med produkter og den resterende under listen. Teksten i toppen vil få mest værdi i forhold til søgeoptimeringen - så sørg for at få det vigtigste med først.
• Du har også mulighed for at skjule tekst bag en ”læs mere” funktion, der gør den skjulte tekst synlig for søgemaskinerne.
Teksten vil antageligt få samme vægt som tekst, der ikke er synlig over folden (de synlige elementer uden at scrolle)
• Sidens web-adresse bør indeholde det primære søgeord – det giver genkendelighed i søgeresultatet.
• Hvis der er billeder på siden, bør det primære søgeord sættes ind som en del af ALT-teksten på billedet, ligesom billedets navn bør indeholde det primære søgeord.

 

Bing
Optimerer du mod søgemaskinen Bing, skal meta keywords indeholde både primære og sekundære søgeord.

 

Har du brug for råd eller vejledning?

Ring til JCDs specialister på telefon 70 12 00 03