"Hva' sker der lige med mailen?" Brøler en af medarbejderne i salgsafdelingen.
Det er fredag formiddag hos JCD, og mailserveren er nede.
Huset begynder at summe… alle sidder uroligt på stolen, skæver surt til intern teknik og bliver med kort varsel temmelig vrisne.
Vi er så afhængige af, at systemerne kører, som de skal. Det er jo den vej, vi kommunikerer med kunderne. Noget har cuttet forbindelsen til resten af verden, og det kan vi ikke lide.
Skyhøje forventninger
Vi er som aldrig før afhængige af it-systemer til at håndtere alt lige fra kommunikation, fakturering og software til lagring af virksomhedens kritiske informationer.
Både kunder og interne brugere har skyhøje forventninger til storage, infrastruktur og stabilitet - JCD er ingen undtagelse. Og med god grund, for nedetid er dyrt for virksomheden.
Det er bydende nødvendigt at have stabile datacentre. Ellers fungerer en virksomhed og driften bare ikke optimalt.
Kravene er mange og høje. Nettet skal være trådløst og sikkert. Det skal virke på mange forskellige enheder for eksempel PC og mobil …og virksomhedens gæster skal også kunne gå på, uden at udgøre en sikkerhedsrisiko.
Internet og email er kommunikations-nerven i mange virksomheder, og ansvaret der hviler på it-medarbejderen er kæmpe stort. For de digitale virksomheder kan nedetid nemlig betyde mistede kunder, og for resten af os er tålmodigheden mildest talt lav.
God overvågning giver lav nedetid
Den it-ansvarlige har ansvaret for, at virksomheden har anskaffet de rigtige værktøjer, medarbejdere og ressourcer for at it-infrastrukturen er sikret bedst muligt.
Heldigvis kan han gøre meget for at imødekomme de høje krav om oppe-tid.
Det er fornuftigt at investere i et overvågnings-system, der er designet til at advare før det går galt.
Anerkendt teknologi advarer, før det går galt
Hos JCD leverer vi en løsning, der bygger på en anerkendt teknologi.
Vi sætter en række kriterier op, og definerer forskellige parametre, der tilsammen udgør et sikkerhedsnet. Når serverne bryder de opstillede kriterier og parametre, vil JCD modtage en advarsel, og reagere på den.
Det betyder, at JCDs teknikere modtager advarsler allerede inden en alvorlig fejl opstår.
For eksempel kan det være et kriterium, at JCD skal have en fejlmelding, når en harddisk har brugt 90% kapacitet. Det betyder, at vi har mulighed for at skabe mere plads på serveren, før styresystemet fejler og går ned.
Når det er sagt, vil ingen kunne garantere 100% oppetid. Men med server-overvågning er du godt på vej.
Tilbage på JCD kører mailserveren igen efter mindre end 10 minutter. Panikken har lagt sig, og folk begynder at taste som besatte. Bagefter kan vi jo nok godt se, at vi nok overreagerede en smule… det ér jo bare mailen, og det var jo kun få minutter.
For vores virksomhed koster det os nok ikke ligefrem kunder, at være nede på mail i få minutter - ikke som når en webshop-baseret forretning er nede …men vi er forkælede. Vi kan ligesom bare ikke klare tanken om at være offline - kan du?.
Måske er du også interesseret i at læse:
Giv os et kald
Har du it-udfordringer, du ikke kan løse, eller har du brug for en snak om ERP, økonomistyring, servere, sikkerhed, web, Modern Workplace, digitalisering eller noget helt andet?
Ring på 70 12 00 03