JCD Business Central Wave 1_BC16 .jpg

Nye funktioner i den nye version - Business Central Wave 1 2020.

Den nye version kaldes Business Central Wave 1 2020.

 

I en verden af Cloud Business Solutions er Business Central et af de mest fleksible produkter, og kundegrundlaget vokser hurtigt.  

Med god grund … og med endnu flere fordele i den nye version.

 

Microsoft har netop frigivet en ny version.  

Her får du en oversigt over de nye muligheder i Business Central Wave 1 2020. 

 

Installer flere sprog i Business Central 

Det er nu muligt at installere sprog, via en app. Så hvis du for eksempel ønsker at få tysk i din danske løsning, kan det nu lade sig gøre i Business Central 16. 

Du skal være opmærksom på, at sprogene ikke nødvendigvis slår igennem alle steder.  
Så har du en dansk løsning med tysk sprog, er det ikke ensbetydende med, at du får oversat dine dokumenter til tysk. 

Bemærk! Nogle sprog-apps er udarbejdet af Microsoft partnere. Så det kan for eksempel lade sig gøre at få polsk sproglag, men det er altså ikke leveret af Microsoft. 

 

Auto-opret gentagende salgs- og købslinjer 

Den nye version gør det muligt at oprette gentagelses køb/salg. Tilbagevendende salgs- og indkøbsordrer er det nye smarte. I den nye version af Business Central får du mulighed for at håndtere tilbagevendende salg og køb ved hjælp af automatisk indsætning af foruddefinerede tilbagevendende salgs- og købslinjer. 

Den eksisterende tilbagevendende salgs- / købslinjer udvides til automatisk at indasætte de salgs- eller købslinjer, der er indstillet til kunden eller leverandøren. 

Hvis der findes flere indstillinger for kunden eller leverandøren, får du mulighed for at vælge, hvilken der skal indsættes. Hvis der kun findes en tilbagevendende salgs- eller købslinje, indsættes den automatisk. 

Bemærk! Det fungerer kun, hvis man trykker på opret dokument fra Købsordre og Salgsordre vinduerne. 

 

Forbedret bankudligning 

Ved at afstemme dine kontoudskrifter med dine interne bankkonti og kunde- eller betalingsregnskab, kan du identificere manglende betalinger eller usædvanlige transaktioner, der kan være forårsaget af fejl. Derved forbedres din økonomiske styring, og afstemningsopgaverne udføres effektivt og hurtigt. 

 

Forbedret dokumentvalg på kunde og leverandør  

I den nye Business Central kan du nu spare tid, mens du sender dokumenter til forskellige kunde- eller leverandørkontakter ved at konfigurere specifikke kontakter, der skal bruges med specifikke dokumenter.  
For eksempel sendes kunde-statements til regnskabskontakter, salgsordrer sendes til dine kunders købere og indkøbsordrer til leverandørernes sælgere eller kontoforvaltere. 

Du kan udfylde Dokumentlayout for leverandører og kunder. Hvis du vil sende specifikke dokumenter til specifikke firmakontakter, skal du vælge de firmakontakter, der skal bruges til dokumentlayouts. 

Dokumentlayouts for en kunde indeholder nu flere muligheder til påmindelser og udsendte forsendelser. Siden Dokumentlayout for en leverandør indeholder yderligere brugsmuligheder til indkøbsordrer og sendt returforsendelse.  

I vores hotfix-løsning har JCD har udviklet en ekstra udvidelse til denne forbedring, så du ikke selv skal vedligeholde dokumentlayouts og email-adresser. 

 

Giv anmoder besked om alle ændringer ved godkendelser 

For at sikre at en godkendelses-anmodning behandles hurtigt som muligt, er det vigtigt, at alle involverede underrettes om status for hvert trin. Dette er også tilfældet for godkendelsesprocesser med flere godkendelsestrin. 

Det er muligt at konfigurere en arbejdsgang for godkendelses - for at underrette ansøgeren om ændringer af en anmodning indtil endelig godkendelse. 

hvis du tit sidder og afventer, at brugere får godkendt dokumenter, der er sendt til godkendelse, kan systemet nu give anmoder (typisk bogholderen) besked, når dokumenter er godkendt. 

 

”Udskriv” til vedhæftede filer 

Når dokumenter følger flere trin i en proces - for eksempel en salgsproces eller en godkendelsesarbejdsgang - er det nyttigt at tilføje en udskrift fra det forrige trin til det næste trin som en dokumentvedhæftning.  

Business Central giver dig mulighed for at udskrive dokumenter til dokumentvedhæftninger ved hjælp af Vedhæft som PDF. 

PDFen bliver lagt i Infoboxen Vedhæftede Filer på for eksempel salgsordre/tilbud. Det betyder, at det er nemmere at ”gemme” salgsordrer eller tilbud. 

 

Overmodtag på købsordrer 

Det er nu muligt at modtage flere varer end hvad der er angivet en ordre.  
Når du modtager flere varer, end du har bestilt, og det er billigere ikke at returnere sådanne varer, eller din sælger tilbyder dig en rabat, skal ordreprocessorer og lagerarbejdere kunne håndtere sådanne kvitteringer - uden at gennemgå en langvarig proces med at forberede og godkendelse til en ny indkøbsordre. 

Du kan nu modtage en mængdeder er højere end den mængde du har bestilt indkøbsordrer i henhold til en politik for overmodtagelse.  

Business Central giver altså nu mulighed for at angive en overmodtageles-politik for hvor stor en procentdel, du vil have mulighed for at over-modtage. 

 

Tilbagefør antal faktureret ved ordre annullering 

Delvis forsendelse/modtagelse og fakturering af ordrer er almindelig praksis i din forretning. Da der ind imellem sker fejl i disse kerneprocesser, er det vigtigt at have robuste og lette måder at følge korrektionsprocessen ... og holde din virksomhed produktive. 

Du kan nu nemt korrigere fakturerede mængder  den oprindelige ordre ved at annullere fakturaer oprettet. Antal I akturafelt i den oprindelige ordre opdateres automatisk. 

 

Køb ressourcer 

De fleste virksomheder har en tendens til at outsource eller ansætte eksterne, navngivne ressourcer midlertidigt. For eksempel til et bestemt projekt eller job. Med muligheden for at købe ressourcer kan du nu spore og behandle disse transaktioner. 

Du kan nu bruge Ressource som en linjetype af købsdokumenter. For eksempel kan du tilføje ressourcer indkøbsordrer, fakturaer og kreditnotater og bogføre købstransaktioner for dem. Du kan korrigere købsdokumenter med ressource-linjer, kopiere dem eller bruge udvidet tekst. 

 

Print fra skyen 

Den nye version gør det muligt at lave avancerede printer, så som print fra skyen.  

Du hare mulighed for at udskrive rapporter direkte fra skrivebordetHvis printerne er valgt og konfigureret korrekt, er det ikke nødvendigt med yderligere trin, som for eksempel at downloade filer eller navigere gennem forhåndsvisninger. Derudover kan administratorer konfigurere udskriftsjob til specifikke opgaver, brugere eller til mere komplekse printeropsætninger. 

  

Optimeret data indtastning 

Back-office-medarbejdere er tit nødt til at indsamle information eller digitalisere papirmateriale. For nogle brugere er det deres hovedaktivitet for hele arbejdsdagen. Det er dermed gjort nemmere at indtaste meget data på kort tid. Microsoft har eksempelvis ladet sig inspirere af, hvordan det gøres i Excel. 

 

Hurtigere loading tider 

Der er lavet optimeringer på hvornår Business Central skal tale med servere, så du vil opleve at systemet arbejder hurtigere, jo mere du bruger det. 

 

Annuller igangsatte kørsler i Webklienten 

Fleksibilitet I forhold til langvarige operationer er vigtig i moderne forretningssystemer … også når du arbejder med store mængder data. 

I den nye version kan du stoppe de opgaver, du er har sat i gang fra webklienten. Så hvis du er kommet til at køre en meget tung og langsom kørsel, kan du altså slukke for den før tid. 

 

 

 

Se hele listen med nyheder og forbedringer i Business Central Wave 1 2020.

Vil du høre mere om de nye funktioner i Business Central?

Når du skriver dig op i formularen, gemmer og behandler JCD dine data. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik

Måske er du også interesseret i at læse:

Jeg er flyttet til Office 365, så har Microsoft vel backup ... ikke?
Læs mere
eBog Lynkursus i datasikkerheden i Office 365
Læs mere
Prøv Dynamics 365 Business Central gratis i 30 dage
Læs mere