JCD Visuel Identitet grafisk design.jpg

Styr på din visuelle identitet?

Af: Anne Hamilton, Grafisk designteknolog, JCD A/S

 

Din visuelle identitet er din virksomheds image udadtil; den skal give et ærligt og nutidigt billede af dine kompetencer, dine værdier og din virksomheds historie.

Din virksomheds visuelle identitet hænger sammen med dit image og dit brand – derfor skal der være synergi.

Det har jeg skrevet om i den her artikel.

 

Visuel identitet og branding

Din visuelle identitet består af flere ting: logo, typografi, website, brevpapir mm. Den er medvirkende til, at kunder og potentielle kunder kan huske dig og vender tilbage til din virksomhed. Her er genkendelighed et nøgleord. Genkendelighed skaber nemlig tillid og tryghed – fundamentale forudsætninger for en konkurrencedygtig virksomhed.

 

 

3 gode råd til din visuelle identitet

Det er super vigtigt at have en gennemarbejdet visuel identitet. Den kan for eksempel være med til, at en potentiel kunde vælger din konkurrent, fordi dit website er svært at navigere i, eller at dit trykte materiale er rodet. Din målgruppe vurderer nemlig lynhurtigt din visuelle identitet – vurderingen skal selvfølgelig helst være positiv.

Derfor har jeg samlet nogle gode råd, når du skal arbejde med din visuelle identitet og design strategi. En stærk visuel identitet er afsættet for dit image og brand.

 

 

Logodesign: Dit logo er dit varemærke

En af de vigtigste dele af din visuelle identitet er dit logo. Dit logo skal afspejle, hvad din virksomhed repræsenterer.

Uanset om det er nytænkning og redesign af et eksisterende logo eller en komplet idéudvikling af et nyt logodesign, er det vigtigt, det passer til virksomhedens budskaber og appellerer til målgruppen.

Vi forbinder automatisk følelser og forventninger med et logo. Derfor er det vigtigt, at dit logo vækker de følelser, du gerne vil appellere til hos din målgruppe.

 

 

Appeller til din målgruppe

Som jeg nævnte tidligere, forbinder vi forskellige følelser med et logo … og et logo forbinder vi med en bestemt virksomhed eller et bestemt produkt. Dét er rigtig vigtigt at have i baghovedet, når du arbejder med din visuelle identitet. Den skal skræddersys til din målgruppe og deres forventninger.

Din visuelle identitet skal sende det helt rigtige signal til omverdenen; din målgruppe. Personligt - når jeg ser Apples æble-logo - tænker jeg med det samme lækkert, rent design … et kvalitetsprodukt. Alle de følelser og forventninger aktiveres, når jeg ser æble-logoet.

 

 

Valg af skrifttype og farver – det æstetiske udtryk

Der findes et utal af skrifttyper (typografier) og farver; hvilke passer til din virksomhed?

Typografi og farver er måske ikke noget, du tænker over, men der findes mange forskellige. De udtrykker sig på vidt forskellige måder og medvirker til, hvorvidt kunden ser din virksomhed som professionel og tillidsvækkende. Din skrifttype og valg af farve påvirker også.

Hver farve har en farvesymbolik og symboliserer forskellige ting. Det er derfor en god ide, at du overvejer, hvilke farver der passer til det budskab, din virksomhed vil sende. For eksempel symboliserer blå pålidelighed, harmoni, tillid og selvtillid, mens hvid signalerer renhed og uskyld.

Hvis dit farvevalg er velovervejet, kan det have stor betydning for, hvordan din målgruppe opfatter din virksomhed. Brugen af et bestemt farvevalg øger genkendelsen af dit brand med 80 procent … og det er rigtig vigtigt for din virksomhed.

Et eksempel er beauty brandet Dove. Logoets ikon forestiller en due, der symboliserer fred, mildhed og renhed. Det er budskaber, virksomheden gerne vil forbindes med, og som hænger godt sammen med deres produkter; klassiske toiletartikler.

Den mørkeblå farve, der bruges i ordet Dove, symboliserer pålidelighed, mens fuglens guldfarve forbindes med glæde og velstand.

Typografien er elegant og feminin og appellerer perfekt til firmaets primære målgruppe; kvinder.

 

 

Sørg for at have en designmanual

Din designmanual er din opslagsmanual.

Manualen indeholder regler for, hvordan logoet skal bruges, typografi, farver, billeder … hvilke design-forholdsregler der skal tages i bestemte situationer.

Når din identitet eller redesign af identitet er udviklet, skal du sørge for at lave en designmanual, der beskriver forskellige regler for, hvordan logoet må bruges i forskellige scenarier, hvilke farver der skal bruges, typografi mm.

Din designmanual gør det nemt for dig at holde styr på din visuelle identitet. Den sikrer, at den røde tråd bevares, uanset kontekst; en ensartet identitet og udtryk på tværs.

 

Af: Anne Hamilton, Grafisk designteknolog, JCD A/S

 

 

Få en gratis og uforpligtende snak med en af JCDs specialister ...


Når du skriver dig op i formularen, gemmer og behandler JCD dine data. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik

Måske er du også interesseret i at læse:

Logojunglen: Sådan finder du vej
Læs mere
5 gode råd til dig, der skal have nyt website
Læs mere
JCD Logo Design
Vores team af grafiske specialister udarbejder et logo, der afspejler din branche og din virksomheds unikke værdier.
Læs mere