Få en webshop med bagtanke

Webshop med bagtanke

Hos JCD arbejder vi strategisk med at integrere teknologier - også når webshoppen skal samarbejde med ERP-systemet.

 

En webshop er meget mere end en elektronisk reklame, der præsenterer varer brugervenligt og æstetisk. 

Bag webshoppen arbejder en kompliceret motor for fuld damp. Motoren er sat sammen af beregninger, regnskab, valuta, lagerlogistik, fragt, indkøbs- og salgspriser - altså forretningens ERP-system.

Når ERP-systemet ikke er integreret med webshoppen, er det en halv løsning, der tit ender med en dårlig oplevelse - både for virksomheden der ejer webshoppen og for slutbrugeren.

 

Når webafdelingen hos JCD udvikler webshops, er det i langt de fleste tilfælde i samarbejde med husets Dynamics afdeling - der udvikler og supporterer Dynamics NAV og C5.

Det giver gode sammenhængende webshops - der arbejder optimalt sammen med virksomhedens øvrige drift - og som kan vedligeholdes ét sted.

 

To forskellige folkefærd
Et webbureau til at lave funktionalitet og design på shoppen og en ERP-leverandør til at vedligeholde og videreudvikle økonomisystemet.

Det giver umiddelbart god mening, men virkeligheden er en anden.

 

"Mange virksomheder har et webbureau til at designe deres webshop. Ved siden af har de en anden leverandør, der vedligeholder og udvikler ERP-systemet"

Siger Morten Ellermann, afdelingschef i Web og Grafik og fortsætter

"Men det er to vidt forskellige fag … to folkefærd som har svært ved at se hinandens udfordringer, og det kan give problemer i den daglige drift"

 

For at få optimal udnyttelse af data fra ERP-systemet, bliver webbureau og ERP-leverandør nødt til at samarbejde.

ERP-folket river sig i håret over, at web-udviklerne ikke forstår logikken i den teknologi, dé arbejder med. Omvendt er web-bureauet frustrerede over, at ERP-folket ikke har nok indsigt i web-teknologi. Det er simpelthen bare to meget forskellige verdener.

Enden på det hele bliver, at kunden må vedligeholde data i begge systemer, og det koster både tid og ressourcer.

 

Integration
Hos JCD arbejder man strategisk med at integrere fag og teknologier - også når det handler om kundernes web-butikker.

 

Data, layout og funktionalitet
ERP-systemet - virksomhedens motorrum, er det, der indeholder data om kunder, varer, priser, rabat-aftaler, fragttyper, lagerstyring, valuta osv.

Webshoppens opgave er at vise al data på den bedst mulige måde. Den skal være tilpasset konkurrencesituationen, markedet, kunden og virksomhedens brand. Webshoppen spejler med andre ord de rigtige data ud til verden.

 

"Vi udvikler webshops ud fra den filosofi, at web-delen og ERP-systemet hver især skal gøre det, de er designet til.

Hos os sidder Web-afdelingen og Dynamics-afdelingen på samme kontor - lige ved siden af hinanden.
Så flyder samarbejdet bedre! Det er også en stor fordel, at vi kender vores kunders behov - både i Dynamics og på web-delen" smiler Morten Ellermann og slutter.

"Vi har de bedste forudsætninger for at udvikle en webshop, der fungerer i hverdagen. Udgangspunktet er motorrummet - herefter integrerer vi shop, layout og funktionalitet".

 

Integration på tværs af teknologier
JCD har godt 60 ansatte, hvis kompetencer spreder sig inden for mange teknologier. Det er et mål i sig selv at være på forkant og frem for alt at udvikle løsninger, der optimerer kundernes arbejdsgange.

Med titler som Microsoft-konsulenter, designere, udviklere, it-arkitekter og system-specialister udlever JCD strategien om at integrere på tværs af fag og teknologier - det kommer kunderne til gode - også når de køber webshops.

 

Måske er du også interesseret i at læse:

Sådan får du flere bestillinger på din webshop
Læs mere
Sådan får du succes med din webshop
Læs mere